Surdegspizza med lufttorkad skinka, ruccola och vitlökscremefraiche


Surdegspizza med lufttorkad skinka, ruccola vitlökscremefraiche.

Eftersom frysen är full av bröd men behovet av att baka med surdegen gjorde sig påmint i helgen så fick det bli en pizza gjord med surdegsbotten.

Ingredienser botten


1 dl surdegskultur
3 dl ljummet vatten
6-7 dl vetemjöl
1 tsk salt

Tillagningsdirektiv botten

Jag blandade samman alla ingredienser på morgonen vid 09.00 och lät degen jäsa i ca 8 timmar. För att degen inte ska få en skorpa så täck bunken med plastfolie. När hungern gjorde sig påmind och det var dags att baka ut pizzorna delade jag degen i två delar och kavlade ut dem så tunt som möjligt på en plåt täckt med bakplåtspapper.

Vad man sedan har på pizzorna kan ju variera i det oändliga men jag gjorde följande:
en tomatsås på 1 burk krossade tomater som jag blandade med några matskedar tomatpuré, salt, peppar, någon tsk balsamvinäger och lite örtkryddor. Därefter bredde jag ut såsen över pizzadegen lade på champinjoner, gul lök, lufttorkad skinka, kronärtskocka och mozarella ost och gräddade pizzan tills den fick fin färg i 200 grader.
När jag tog ut pizzan strödde jag över ruccolasallad och klickade ut cremefraice blandad med vitlök, lite olja, salt och peppar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0