Inkokta tomater



Det stundar skördetider här hemma i Johannesbo. Frukt ska plockas, grönsaker ska skördas och vindruvor ska pressas. Eller, jag plockar mina fem mogna tomater och kokar in dem och väntar otåligt på att fler ska nå det söta stadiet. Äpplena trillar ner och förfars och vindruvorna hinner bli uppätna innan något annat kan göras. Kvar återstår alltså tomater, de muterade tomaterna vill säga.
Ända sedan jag såg Camilla Plum obehindrat koka in sina tomater på ett barnsligt enkelt sätt så har jag väntat på att få apa efter. Vilket jag nu har gjort.
Jag plockade mina fem tomater och skar varje tomat i 4-5 bitar. Dessa bitar pressade jag för kung och fosterland ner i en glasburk, klämde ner några blad salvia (den enda färska krydda jag hade hemma), strödde över några nypor flingsalt och grovmalen svartpeppar samt ringlade en obestämd mängd olivolja över. I ena burken tryckte jag även ner en vitlöksklyfta. Variationerna är egentligen oändliga men mer experimentella varianter får vänta till nästa skördevåg.
När burkarna inte rymmer mer skruvar man på locket, men inte helt och hållet. Innehållet kommer att expandera när det värms upp och den ugnskatastrof som kan inträffa om locket påvrides fullt ut kan jag bara föreställa mig. Burkarna ska sedan stå i ugnen i 140 grader i ca två timmar. Det ska koka i burkarna en stund innan man tar ut dem. När innehållet svalnar sjunker allt ihop och skapar en mindre vacker burk med inkokta tomater med förbannat gott blir det.
Den första burkens innehåll har redan avnjutits som pastasås vilket det fungerade utmärkt som.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad gör man då om de få, små tomaterna man fått vägrar blir röda? Suck, snart ger jag upp. Önskar jag vore mera pysslig med allt gott som växer, bär och svamp och sånt, sylta, safta osv, men det är bara att inse. Jag är det inte. Däremot så älskar jag att laga mat, det får räcka ;-).

2011-08-22 @ 07:13:16
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Markus- johannesbo

Inte ens om du plockar in dem och låter dem ligga i fönstret? :)

2011-08-22 @ 13:38:34
URL: http://johannesbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0