Äppelpaj eller snarare äppelkakepaj

Det är snart vår. Med våren kommer förpliktelser och trädgårdsarbete. Åtaganden som måste utföras under en kort period om det inte ska få omskrivna konsekvenser för lång tid framåt. Som att klippa äppelträden till exempel. Jag ser det som ett obetalt jobb där jag med livet som insats klipper bort allt som växer uppåt och/eller inåt. Precis efter regelboken. Till saken hör den att äppelträden är flera meter höga, nästan så att trädkronan rör vid de vita bomullsmolnen som tuffar fram på den blå himlen. Jag står där på tå högst upp i toppen och sträcker mig ut med periskopsaxen för att klippa bort ett präktigt vattenskott. Jag vinglar till och mörka skuggor sveper med ens över huvudet. Det är de j-vla gamarna som hoppas på att jag ska trilla ner mot en säker död, studsa några gånger mot grenverket så att jag blir riktigt mör för att sedan landa upplagd på ett silverfat på marken. De flyger bort till en död björk i närheten och skrattar rått åt mig. Jag pekar finger åt dem, klättrar ner och inser att allt klippande har fått mig sugen på både äppelkaka och äppelpaj. Hm... orka göra båda! Nej, jag slår ihop dem till en äppelkakepaj. Strålande!


Äppelkakepaj

Ingredienser

Kakan
115 gr smör
450 gr äpplen
175 gr Kungsörnen Vetemjöl speical
1,5 tsk kanel
1 krm salt
115 gr strösocker
2 ägg
2 msk mjölk


Smuldeg
115 gr Kungsörnen Vetemjöl special
6 msk smör
85 gr strösocker

Tillagningsdirektiv
Smöra en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
Gör smuldegen genom att blanda smör, mjöl och socker till en smulig massa.
Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.

Blanda mjöl, kanel och salt i en skål.
Rör rumsvarmt smör och socker luftigt i en annan skål och vispar ner ett ägg i taget. Blanda ner mjölblandningen tillsammans med mjölken och rör om tills det blir en jämn smet.
Bred ut smeten i formen och lägg äppelskivorna ovanpå och strö över smuldegen.
Grädda kakpajen i 180 grader i nästan en timme, tills den har fått en gyllenbrun färg.
Ät med åtta liter vaniljsås till.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0