Surdegsbröd på dinkelmjöl med valnötter och aprikoser


Surdegsbröd på dinkel med valnötter och aprikoser

Varför är det så svårt att kvalitetssäkra sin egen bakning? Ena gången blir resultatet strålande; ett högt, luftigt smakrikt bröd som retar gommen till extas. En annan gång blir resultatet lite mer åt det tragiska hållet; ett lågt, kompakt, syrligt bröd som får gommen att implodera. Jag knådar, jag bearbetar, jag plastar in, jag låter degen jäsa, jag mjölar och jag väntar. Varje gång. Det betyder inte att resultatet blir det samma varje gång, snarare tvärtom. Jag önskar inte mina gäster en imploderad gom varför jag håller tillgången på nybakat bröd hemlig. Jag kan inte vara säker på att resultatet blir tillräckligt bra för att låta egga vännernas munhålor. Det är klart att förutsättningarna ser lite annorlunda ut varje gång jag sätter en deg. Temperatur, tid och vissa ingredienser men skillnaden borde inte bli så stor!
Detta är ju förstås charmen med att vara novis på detta område, att finjustera metoderna och försöka komma ihåg förutsättningarna och tillvägagångssätten från en av de lyckade gångerna. Ja, någon kvalitetscertifiering lär jag inte erhålla men jag fortsätter sätta degar och baka med varierande resultat så länge gommen vill ha sitt.
I helgen blev det surdegsbröd gjort på dinkel med valnötter och torkade aprikoser. Kompakt och lågt. Något att bita med andra ord.

Ingredienser dag 1

1/2 dl surdegskultur
2 dl ljummet vatten
2 1/2 dl vetemjöl special
1 dl rågmjöl

 

Ingredienser dag 2

4 1/2 dl vatten
12–13 dl dinkelmjöl
Hackade valnötter och torkade aprikoser
1 msk salt

 

Tillagning

Blanda samman ingredienserna för dag 1 och låt stå i rumstemperatur över natten. På morgonen dag 2 blandar du ingredienserna för dag 2 med smeten/degen från dag 1. Knåda i ca 10 minuter.
Låt degen vila i 45 minuter i en oljad bunke/plastlåda. Vik där efter degen utifrån och in mot mitten från alla håll. Låt degen vila 45 minuter igen. Upprepa därefter vikningen. Låt vila i 45 minuter. Vik in degen mot mitten igen och låt sedan degen jäsa i två timmar.
Lägg degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Vik ihop degbitarna var för sig och lägg dem att jäsa i en jäskorg med skarven nedåt. Jag hade i och för sig ingen jäskorg utan tog rena kökshanddkukar med lite mjöl på och la degarna i varsin rund skål. Låt degen jäsa i nästan två timmar till.

Mot slutet av jäsning är det dags att slå på ugnen på 250 grader. Ställ in bakstenen/en plåt i ugnen så att den blir lika varm som ugnen. När ugnen är varm, lägg in brödet på bakstenen/plåten.
Efter ca 15 minuter kan det vara läge att sänka temperaturen till 200 grader om bröden börjar få allt för mycket färg. Bröden är färdiggräddade när brödtemperaturen har nått 96 grader. Jag använder en vanlig köttermometer för att kolla av temperaturen. Räkna med att brödet står inne ca 35 minuter totalt.
Ta ut bröden och låt svalna på galler under en ren kökshandduk.

 

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0