Smörkola - recept på kola - julgodis



Säsongens första kolakok är avklarat.
För några år sedan hittade jag ett recept som jag därefter slaviskt har följt. Med just dessa proportioner av smör, socker, grädde och sirap så får man den bästa kolan. Jag lovar.

Ingredienser, ca 40 stycken

100 gr smör
3 dl socker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker

Tillagning

Smält smöret. Blanda i resten av ingredienserna och  låt det koka upp under omrörning. Koka därefter kolan tills du genom kulprovet fått rätt konsistens. Rör om då och då. Det kan ta allt från ca 30 minuter till en timme innan den har fått önskad fasthet. Man märker det även på att smeten får en annan mörkare färg och bubblar mindre. Häll upp kolan i en bakplåtspapperklädd form och låt svalna. Skär kolan i bitar och linda in i papper.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Sophia

Såå sjukt goda. Jag tog de två sista i skålen, helt utan att skämmas. De är verkligen helt himmelska. Måste nog göra en egen batch snart. Nu. I går helst.

2011-11-28 @ 08:32:11
URL: http://sotlakrits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0