Grekiskt vetebröd



Min längtan till Grekland håller i sig. Jag drömmer, planerar och försöker hitta små ting att klamra mig fast vid här hemma. Mitt bibliotek av grekiska bokböcker växer sig allt större och en av de senaste, GREKLAND-Mediterrana delikatesser, fungerade som dagens ting. Denna kokbok är rätt märklig i sitt upplägg där varken måttsatser eller ingredienser verkar stämma. Det är inget som hindrar mig men resultatet blir därefter.
Ett av dagens resultat blev en påskfläta. En vetefläta som man äter till påsk på ön Chios. Sprickorna i brödet ger tur och enligt seden bryter man stora bitar av flätan och delar ut de till sina gäster som en symbol för gemenskap.
Jag var tvungen att slopa en ingrediens som inte gick att hitta, mastrixpulver. Vad jag förstår så är det en smaksättare varför detta bröd nog inte riktigt till smaken stämmer med det man äter på Chios. För att ge det lite karaktär tillsatte jag istället en tsk bittermandelolja.

Ingredienser
80 gr jäst
2 ½ dl mjölk
1 ½ kg vetemjöl
400 gr strösocker
6 ägg
1 tsk bittermandelolja
250 gr smör
mandelflarn

Tillagning
Värm mjölken till 37 grader och rör ut jästen i den. Tillsätt 2 ½ dl vetemjöl och 200 gr socker. Rör ihop och ställ åt sidan i ca 30 minuter. Smält smöret. Vispa fem ägg och resten av sockret kraftigt i en skål. Tillsätt äggsmeten i mjöl- och sockersmeten. Rör ner resten av mjölet, smöret och bittermandeloljan. Arbeta ihop ingredienserna till en deg och låt den jäsa under bakduk i ca 60 minuter.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Dela därefter varje del i tre delar och rulla ut dem i längder som du sedan flätar ihop. Lägg dem på en plåt att jäsa i 45 minuter.














Sätt ugnen på 180 grader. Vispa det sista ägget och pensla flätorna. Strö över mandelflarn och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0