Påskbröd - surdegsbröd med påskmust



I´ve got mail. Från ingenstans landar ett mail med recept på påskbröd i min inkorg. Nästan som om påskharen hade lämnat ägg i trädgården. En rätt märklig företeelse egentligen, en hare som lämnar ägg, ungefär som om en flodhäst skulle dela ut julklapparna. Eller inte. Nåja, ett recept fick jag och med samma obegriplighet som annars så bakar jag inte fullt ut efter receptet trots att jag aldrig bakat enligt det tidigare. Hoppas att det inte gör något du okända välgörare. Originalreceptet finns längst ner i inlägget.



Ingredienser


Dag 1
120 g vetemjöl
150 g vatten
70 g surdegsgrund

Rör ihop ingredienserna och låt stå över natten.

Dag 2
500 g vetemjöl
72 g grahamsmjöl
33 cl påskmust
3 nypor saltflingor
1 tsk brödkryddsblandning
½ tsk  pomerans
En knivsudd kanel

Tillagning

Arbeta ihop smeten från dag 1 med ingredienserna från dag 2 till en slät deg. Man bör väl jobba på en 10 minuter för att få god glutenutveckling i degen. Degen får gärna vara lite jobbigt kletig samtidigt som den släpper från bunken. Kanske låter  som en omöjlig kombination, men det går faktiskt.

Låt degen jäsa övertäckt med plast i 50 min. Vik ihop och låt jäsa ytterligare 50 min.
Dela degen i två delar och forma till 2 runda bröd och låt dem jäsa i varsin mindre bunke klädd med en mjölad kökshandduk. Låt jäsa ca 40-60 min.

Mot slutet av jäsning är det dags att slå på ugnen på max temperatur. Ställ in en plåt i ugnen så att den blir lika varm som ugnen. När brödet jäst klart stjälper du försiktigt upp degarna på ett bakplåtspapper på en kall plåt. Öppna ugnen och dra över bakplåtspappret med degarna på till den heta plåten och sänk temperaturen till 250 grader. Kasta in en dl vatten i botten av ugnen för att få en mer krispig skorpa.
Efter ca 15 minuter kan det vara läge att sänka temperaturen till 200 grader om bröden börjar få allt för mycket färg. Bröden är färdiggräddade när brödtemperaturen har nått 94 grader. Jag använder en vanlig köttermometer för att kolla av temperaturen. Räkna med att brödet står inne ca 35 minuter totalt.
Ta ut bröden och låt svalna på galler under en ren kökshandduk.

Originalrecept



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0