Nötbröd (LCHF-bröd)


Nötbröd.

Har bakat en favorit igen. Denna gång med hela solrosfrön.
Även om man inte går på diet, provar en bantningskur eller har allergier så kan alternativ som tar hänsyn till det nyss nämnda skapa nya favoriter. LCHF-brödet är just ett sådant alternativ, eller nötbröd som jag föredrar att kalla det. Inte ett spår av vetemjöl finns att hitta i detta smakrika bröd till skillnad från de surdegsbröd jag vanligtvis bakar. Då jag just nu är gräsänkling när det gäller surdegskulturen så blev det till att baka något annat och nötbrödet är enkelt att röra ihop.

Ingredienser
200 gr linfrö
50 gr sesamfrö
50 gr hasselnöter
50 gr mandel
50 gr kruska kli
50 gr solrosfrön
2 tsk bakpulver
1 tsk salt



Mixa allt utom solrosfröna till ett “mjöl” i en blender. Mixa därefter ihop:

50 gr smält smör
1 dl creme fraiche
250 gr keso
6 ägg



Blanda ihop allt i en bunke och häll smeten i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i neder delen av ugnen i ca 60 min i 200 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Thess ~ min konstblogg

Oh så gott det ser ut!!

2011-07-19 @ 20:07:02
URL: http://thessisme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0