Pizzabullar med lufttorkad skinka


Pizzabullar

Jag har tidigare nämnt att snacks kan vara livsnödvändigt vilket alltför ofta visar sig i mitt liv. Jag måste därför fylla på förråden med detta oumbärliga tilltugg för att klara livhanken.
Jag och min blodsockernivå brukar kunna ha duster som får proffsboxning att blekna i jämförelse. Rond efter rond pågår kampen mellan att landa i total apati kontra försöken att nå fram till snacket. Hittills har gått segrande genom varje match men det bygger på att tillgången på munsbitar är konstant. Därför bakade jag pizzabullar igår.

Ingredienser (ca 32 bullar)

Deg
50 g jäst
50 g smör
1 msk flytande honung
4 dl mjölk
1 tsk salt
5 dl vetemjöl special
5 dl dinkelmjöl

Fyllning
1 burk Dolmio pastasås- vitlök
160 gr  luftorkad skinka
2 mozzarellaostar (riven)
skivade oliver
färsk basilika
1 ägg
torkad oregano

Tillagning
Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke, häll över vätskan och rör till jästen har löst sig.
Blanda i salt och honung. Tillsätt mjöl och arbeta degen smidig i ca 10 minuter. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar i A3-storlek. Bred ut ett tunt lager pastasås eller annan tomatsås. Fördela övriga ingredienser jämnt över de utkavlade degbitarna. Rulla ihop  varje rektangel från långsidan och skär 16 bitar av varje. Lägg varje bit i en bullform. Pensla med ägg och strö över lite torkad oregano. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.


Utkavlad deg med ingredienser.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Tycker jag absolut du ska göra :) Tack för titten, trevlig blogg du har!

2011-06-15 @ 21:43:33
URL: http://matohem.blogg.se/
Postat av: Jen

Gott Gott (:

2011-06-15 @ 23:14:33
URL: http://littledessert.se
Postat av: Tess

Pizzabullar är så otroligt gott! :-) Har funderat på att baka dem med annan fyllning någon gång (jag brukar använda passerade tomater, skinka, ost, lök och ananas), men hittills har det blivit samma för att jag vet hur gott det är :-)

2011-06-15 @ 23:39:24
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0