Pärontarte - päronkaka - päronpaj


Inte så färggrann som man hade önskat.

Pärontarte med kardemummagrädde

Ingredienser
pajskal

125 gr smör
3 dl vetemjöl
1 msk socker
1 krm salt
1 msk mjölk

Tillagningsdirektiv pajskal

Blanda mjöl, socker och salt i en bunke. Tärna ner smöret, tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop en deg.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Jämna till kanterna och nagga botten med en gaffel. Låt vila i frysen i minst 30 minuter. Detta kan göras dagar i förväg om man har ont om tid dagen den ska serveras.
Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda botten direkt från frysen mitt i ugnen ca 10 min, för att få ett fint pajskal. Sänk värmen till 175°.

Ingredienser fyllning


3 stora päron
1,5 msk smör
3 msk strösocker
2 dl grädde
0,5 dl mjölk
0,5 dl strösocker
2 äggulor
2 ägg
1,5 dl osaltade pistachenötter

Tillagningsdirektiv fyllning


Skär päronen i klyftor och ta bort ev. sådant du inte upplever är tuggbart. Stek päronen i smör och socker tills de börjar bli lite karamellbruna. Låt de inte bli för mjuka. Låt dem rinna av i en sil.
Vispa ihop grädde, mjölk, socker, äggulor och ägg. Hacka 2/3 av pistaschnötterna och blanda ner i äggsmeten. Lägg päronklyftorna i pajskalet, häll på äggsmeten och strö över resten av pistaschnötterna. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min.

Ingredienser kardemummagrädde

2 äggulor
0,5 dl florsocker
0,5 tsk vanillinsocker
1,5 tsk kardemumma
3 dl vispgrädde

Tillagningsdirektiv kardemummagrädde


Vispa äggulor, florsocker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt kardemumman. Vispa grädden lätt och vänd ner den i kardemummavispet.


Den blev inte bara färglös utan även lite smaklös. Skulle nog kunna tänka mig att tillsätta lite ingefära eller kanel vid stekningen av päronen.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0