Sirapsbröd - mörkt formbröd


Ett mörkare bröd bakat efter ett recept från 1952.

Detta blev ett riktigt schysst bröd. Mörkt, tungt, lite syrligt, lite sött. Nästan så där som man kan köpa vakumförpackat i butik med ett bäst-före-datum som förvånar en.

Ingredienser

4 dl mjölk
2 dl mörk sirap
2 msk smör
500 gr grovt rågmjöl
125 gr vetemjöl
50 gr jäst
2 msk ättika
1,5 tsk pomeransskal
2 tsk salt

Tillagningsdirektiv
Blanda mjölk, sirap och smör i en kastrull och värm till ca 37 grader (fingervarmt). Blanda ut jästen i en del av den varma vätskan. Tillsätt ättikan. Ättikan kan göra att det skär sig men det har ingen betydelse för bakningen.
Blanda mjöl, salt och pomeransskal i en bunke och blanda det sedan med vätskan. Det blir helvetiskt kletigt men det är bara att röra på en stund tills man fått en väl genomarbetad smet/deg.
Tag fram en brödform och täck den invändigt med smörgåspapper. Lägg i degsmeten och låt den jäsa under duk i ca 1,5 timmar.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 75 minuter (175 grader) eller tills brödet har en temperatur på 94 grader. Jag gräddade mitt till 96 grader men då blev det lite torrt.
Det husmoderliga tipset i kokboken säger att man ska låta det vila ett par dagar för att det ska bli extra gott. Jag åt mitt dagen efter och var riktigt gott.
Jag kan tänka mig att det skulle vara ännu bättre om man blandade ner lite korn och gryn i smeten. Detta får testas nästa gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0