Bröd med röda linser


Bröd med röda linser.

Det är sällan jag använder min järngryta, min röda emaljerade järngryta från en småstadsloppis till ett pris av hundra kronor. Men igår använde jag den.
Min surdegskultur har som sagt kolat vippen och då fick det bli det näst bästa;  järngrytebröd.  Det var länge sedan jag bakade bröd i gryta men det blir jäkligt schysst och det går att variera ingredienserna  i det oändliga. Denna gång fick det bli röda linser.

Ingredienser dag 1

3 cups (7,2 dl) Kungsörnen Vetemjöl special
2 tsk salt
0,5 paket torrjäst
1,5 cup (3,6 dl) vatten


Blanda i ordning alla ingredienser och låt stå övertäckt över natten.


Så här ser smeten ut dag 2.

Ingredienser dag 2

2 dl röda linser (blötlagda i ca 2 timmar)
2msk honung
Okänd mängd grahamsmjöl

Tillagning

Blanda ner linser, honung och lagom mängd mjöl tills degen blir fast och släpper från bunken. Låt degen jäsa i två timmar.
Sätt ugnen på 225 grader och ställ in järngrytan på gallret i nedre delen av ugnen. När ugnen är varm tar du ut grytan och lägger ner degen och lägger på järngrytans lock. Grädda i 30 minuter. Ta sedan av locket och grädda brödet ytterligare ca 20 minuter. Jag gräddar ljust bröd till en temperatur av 96 grader.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0