Surdegsbaguetter



Det är tur att jag har gått en livräddningskurs på jobbet. Jag har med hjärt- och lungräddning lyckats blåsa liv i min surdegskultur. Det krävde sin man men jag lyckades. Jag kanske ska anmäla mig till utbildningen i hjärtstartaren också så att jag är rustad för alternativa livräddningsförsök.

Med hjälp av den återupplivade surdegskulturen bakade jag surdegsbaguetter i helgen.

Ingredienser dag 1

1 dl surdegsgrund
3,5 dl vetemjöl special
1,5 dl rågmjöl
3,5 dl ljummet vatten

Tillagning dag 1

Rör samman alla ingredienser och låt stå över natten. Jag täcker att alltid bunken med plast för att förhindra att det blir en skorpa på smeten.

Ingredienser dag 2

surdegen från dag 1
3 dl vatten
12 dl) vetemjöl special
1 msk salt

Tillagning dag 2

Blanda samman alla ingredienser med surdegen från dagen innan.Arbete degen i ca 10 minuter. Detta görs med fördel på morgonen då degen nu ska jäsa till den dubbla storleken vilket kan ta upp till 5 timmar. När degen har jäst till dubbelstorlek är det dags att börja vika den. Vik den utifrån och in, låt den vila 45 minuter och upprepa därefter samma procedur. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 4 lika stora delar, forma dem till baguetter och lägg dem på ett bakplåtspapper en plåt. Låt jäsa övertäckta i ca 1 timme.
Sätt ugnen på 225 grader och ställ in en plåt. När ugnen är varm dra över bakplåtspappret med baguetterna till den heta plåten. Grädda dem i dryga 20 minuter tills de fått en fin färg.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0