Surdegsbröd med hasselnötter


Surdegsbröd med hasselnötter.

Jag har fått dille på att baka bröd med nötter i. Denna gång blev det bara hasselnötter för det var det som fanns hemma i det oorganiserade skåpet ovanför fläkten. Det är klart, hade jag börjat rota bland alla förpackningar och påsar så kanske jag hade hittat på en och annan nöt av annan sort men har inte riktigt modet att göra det. Det skulle kunna finnas något som bits där inne.
Det var ett tag sedan jag kalljäste bröd men nu tryckte jag in hela plåten i kylskåpet över natten. Det är tur att kylen gapar ganska tomt så att plåten fick plats bland ett halvfullt mjölkpaket, parmesanost och en kattmatsburk. Det är perfekt att bara kunna skjutsa in brödplåten i ugnen när man kliver upp på morgonen och 30 minuter senare ha färskt bröd.

Ingredienser

600 gr vetemjöl
1/2 paket torrjäst
2 tsk salt
100 gr surdegsgrund
Hackade hasselnötter
300 gr vatten

Tillagning

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt vatten och surdegsgrund. Knåda degen i 10 minuter och låt den sedan vila i ca 60 minuter i rumstemperatur. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till 4 bröd och lägg de på en plåt. Täck med plast och låt kalljäsa i kylskåpet över natten.
På morgonen är det dags att grädda bröden. Sätt ugnen på 220 grader. Grädda bröden tills de fått fin färg.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0