Kayanas- grekisk omelett


Hej då frittata, hej kayanas!

Jag botaniserar vidare i den grekiska matlagningen och fastnade genast för kayanas. Den grekiska motsvarigheten till frittata. Mina tidigare frittata-försök har varit helt okej men saknat det där lilla extra som får mig att fortsätta laga rätten om och om igen. Nu har jag hittat en anrättning som jag kommer att tjata ihjäl mig själv och min omgivning med; Kayanas!
Man kan givetvis variera ingredienserna efter vad man har hemma, men basen i äggsmeten är ändå lök och tomater. Det ger en rund och nästan sötaktig smak, om man använder söta, solmogna tomater vill säga.



Ingredienser
1 gul lök
3-4 tomater
1 förpackning fetaost (120 gr)
oliver
3 kokta, tärnade potatisar
6 ägg
oregano
salt
peppar
olivolja

Tillagning

Sätt ugnen på 180 grader.
Hacka löken och tomaterna och fräs dem i ganska mycket olja i några minuter. Vispa äggen och tillsätt kryddorna i äggsmeten. Lägg i övriga ingredienser (tärnad feta, tränad potatis och oliver) i lök- och tomat fräset och häll över äggblandningen. Rör om. Ställ i stekpannen i mitten av ugnen och grädda i drygt 20 minuter eller tills äggen har stannat och fått fin färg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0