Recept nyponsoppa


Serveringsförslag: hackade hasselnötter och en klick creme fraiche.


Jag tror inte jag har ätit nyponsoppa sedan barnsben och tanken på att laga denna rätt har knappast stått högst upp på min prova-på-lista.  När jag i senaste numret av Mat & Vänner läste om nypon och soppa men inte riktigt kunde klura ut om citronsaft betydde saften av citron eller citronsaft som dryck googlade jag fram några ytterligare recept att förhålla mig till. Det är inte lätt att vara lekman kan jag säga. Efter en mindre grundlig receptundersökning valde jag nedanstående recept att förhålla mig till.
Med sydvästen på huvudet gick jag ut i det strilande regnet och plockade rent nyponrosen.



Ingredienser
360 gram nypon (ca 7,5 dl)
1,25 liter vatten
0,75 dl strösocker
1-2 msk saft av pressade citron
1 msk potatismjöl

Tillagning
Rensa nyponen genom att ta bort stjälken och det som ev.kan finnas kvar av blomman och koka dem i 15 minuter i 1,25 liter vatten. Dra av kastrullen från plattan. Plocka upp några nypon åt gången och pressa dem genom en finmaskik sil så att skal och frön separeras från fruktköttet. Blanda ner fruktköttet i det uppkokade vattnet, rör ner den pressade citronsaften och sockret och låt det koka upp igen. Red av soppan med  1msk potismjöl om så önskas.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0