Recept på grönsakspaj


Grönsakspaj.

Nu är jag tillbaka till vardagen igen efter två veckor i Italien. Utan större intryck av det italienska köket gav jag mig genast i kast med att laga en grönsakspaj utan direkta kopplingar till medelhavslandet.

Denna matpaj bygger på Cajsa Wargs bevingade ord man tager vad man haver eller om jag har förstått det rätt det mer frekventa uttrycket i hennes kokböcker man tager om man så hafva kan. Cajsas kokbok Hjelpreda i hushållningen förunga Fruentim(b)er innehöll först i senare upplagor, efter det att potatisen blivit allt mer populär i svenska hushåll, recept med potatis. Då potatis är väldigt populärt i mitt enmanshushåll så blev det en given ingrediens i pajen.


Pajdeg
1 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
125 gr smör
3 msk vatten


Skiva ner smöret i mjölet och fördela det snabbt med fingrarna.Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda den i ugnen i 200 grader i 10 minuter.

Under tiden hackas /skivas följande (eller vad man nu har hemma) rotfrukter/grönsaker:


1 sötpotatis
1 grön paprika
0,5 hackad gul lök
2-3 tomater skivade i klyftor

Vispa sedan ihop följande ingredienser:


6 ägg
1 dl grädde
1 tsk sambal oelek
1 dl riven prästost
salt
peppar


Ta ut pajskalet och lägg i grönsakerna och häll över äggsmeten. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 40 minuter.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0