Surdegsbröd på Manitoba Cream


Surdegsbröd på Manitoba Cream.

Jag har återupptagit surdegsbakandet efter ett par månaders paus. Ny surdegsgrund och ny mjölsort men fortfarande med nötter som smakförhöjare. Finax har en mjölsort som heter Manitoba Cream och som saluförs med att den besitter egenskaper som unik jäskraft och högre proteinhalt.

Dessutom sägs den vara proffsbagarnas val. Givetvis sväljer jag detta med hull och hår och knallar hem med en påse av detta undermjöl i kassen. Brödet blev bra, mjukt och lent, men den unika jäskraften uteblev. Det beror nog på mina egna kvalitetssäkringsproblem när det gäller bakning snarare än det mytomspunna mjölets egenskaper. Oavsett så duger det gott i mitt enmanshushåll.
Jag bakade efter mitt vanliga recept.






Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Tommy Fredriksson

Hej!

Surdegsbröd på Manitoba Cream kan väl inte vara seriöst, eller...? Enligt andra bloggare, ex vis Brödpassion, som sysslar med surdeg är Manitoba ett skitmjöl!1

2011-08-22 @ 11:52:29
Postat av: Markus- johannesbo

Du får väl testa och skapa dig en uppfattning. T.ex Pain de Martain delar inte Brödpassions åsikt:

http://paindemartin.blogspot.com/2007/10/supermjl-med-dunkelt-ursprung.html

2011-08-22 @ 13:37:20
URL: http://johannesbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0