Surdegslimpa på Manitoba Cream - surdegsbröd recept


Surdesglimpa.

Jag har åter lyckats skapa obalans i tillgång och efterfrågan på surdegsbröd. Jag bakar så att mjölet yr, degvätska skvätter och så att diskberget konstant är oövervinnerligt. Det verkar finnas en underliggande drivkraft hos mig att på fredagskvällen starta igång surdegsbaket för att ägna lördagen åt att vika deg och värma baksten. Jag hinner inte äta upp brödet i samma takt som frysen fylls på så det är nog dags att låta produktionen komma vännerna tillgodo.

Jag har fortsatt att baka på Manitoba Cream (MC) eftersom det ger brödet en skön len känsla. I lördags blev det därför surdegslimpor på MC och dinkelflingor.
Trogen mina tidigare brödbaksinsatser följde jag samma tillvägagångssätt som annars. Det hittar du här.
Jag har experimenterat med brödtemperaturen fram och tillbaka men landar nu på att 95 grader ger ett lagom gräddat bröd utan att bli för torrt.


Läs även andra bloggares åsikter om Manitoba Cream, surdegsbröd, surdegsbakning, matbröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0