Surdegsbröd limpa


Surdegslimpa.

Så, då var det dags igen då. Att baka surdegsbröd. Jag lyckades sparka igång surdegskulturen som i några veckor stått bortglömd längst bak i kylskåpet. Det vara bara att mata den lite så blev den nöjd.
Nu när hösten har kommit och även temperaturen inne sjunker så lät jag degen jäsa i ugnen med bara ugnslampan tänd. Temperaturen landade på 25 grader vilket uppskattades av degen kan man säga. Under den mörkare delen av året har jag en innetemperatur på knappt 18 grader om jag inte eldar och en deg vill ju gärna ha en jämn och några grader varmare temperatur att jäsa i.
I övrigt lät jag bli att knåda den och vek bara ihop den några gånger som i tidigare recept. Jag smaksatte med hackade hasselnötter då jag fortfarande är helt såld på bröd med nötter i.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0