Lussebullar på surdeg - recept


Lussebullar på surdeg.

Det går inte att leva utan lussebullar och en kopp glögg-te en mörk decemberkväll. Tycker även katten som glatt äter lussebullar. Säkert väldigt osunt för en liten kattkropp men hittills har inga fysiska problem uppstått. Det är ju inte så att hon äter en hel bulle utan tar en liten smakbit. Ja, inte så att hon får ta en smakbit från min bulle utan jag ger henne en liten bit som hon då glatt äter upp. Eh... okej

Tänkte att jag skulle prova att baka på surdeg denna gång vilket jag bevisligen nu gjorde. Skillnaden blev inte så markant skulle jag vilja påstå så frågan är om det är värt att lägga ner så mycket tid på bakningen,men här kommer receptet för den som vill pröva.

Lussebullar på surdeg, ca 40 stycken

Ingredienser dag 1


30 gr surdegskultur
40 gr vetemjöl
70 gr vatten

Tillagning dag 1

Blanda samman ingredienserna på kvällen och ställ i rumstemperatur över natten. Gärna någopn grad varmare som det brukar vara ovanpå kylskåpet eller mot elementet.

Ingredienser dag 2

ca 17 dl vetemjöl
5 dl mjölk
2 pkt saffran
1,5 dl socker
100 gr smör
2 dl creme fraiche
russin

1 ägg
pärlsocker

Tillagning dag 2

Smält smöret tillsammans med saffran i en kastrull. Häll på mjölken och värm till 37 grader. Blanda samman ingredienserna med smeten/degen från dagen innan. Knåda degen i ca 10 minuter. Lägg degen i en rapsoljad plastlåda. Lägg på locket.
Låt degen vila i 45 minuter. Vik där efter degen utifrån och in mot mitten från alla håll. Låt degen vila 45 minuter igen. Upprepa därefter vikningen. Låt vila i 45 minuter. Vik in degen mot mitten igen och låt sedan degen jäsa i två timmar.

Lägg degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Av varje del går det att få ut 20 bitar som du formar till en rund boll. Fyll en plåt och låt  jäsa i nästan två timmar till under bakduk.

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i knappt 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Linda

Kul att du tittade in på min blogg! Du har själv en jätte fin blogg med en massa bra recept, kul!

2011-12-05 @ 20:33:59
URL: http://hemochtradgard.blogg.se/
Postat av: Råbert

Hej! Tack för kommentaren. Sillen har nu stått till sig och jag smakade igår, båda sorterna va underbara så jag kan rekomendera de varmt. Snygg sida du har och bra tips! Väntar på nästa inlägg nu:)

2011-12-08 @ 12:22:00
URL: http://myadvertisingspace.blogg.se/
Postat av: Aseel från Irakisk mat

Hej,

Lussebullar på surdeg har jag inte smakat eller gjort tidigare. Jag har smakat vanliga kardemumma bullar gjorda på surdeg och de var himla goda. Det ser jätte gott ut det här, ska försöka få min kära man att baka det :)

2011-12-11 @ 17:56:18
URL: http://irakiskmat.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Vilken bra blogg du har! Massa tips på recept ju!!!

2011-12-14 @ 10:43:55
URL: http://www.villastadenshudvard.blogspot.com
Postat av: Millan

Spännande att testa att baka dem på surdeg!

2013-01-04 @ 16:37:12
URL: http://www.saltpeppar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0