Surdegskultur



Min surdegskultur bor i denna glasburk och än så länge lever den.
Jag utgick från detta recept.

Ingredienser
1 dl rågmjöl ( x 3)
1 dl ljummet vatten (x 3)

Tillagningsdirektiv
Blanda samman mjöl och vatten i en glasburk. Jag plockade bort gummiringen runt burken som gör den mer tättslutande så att det finns möjlighet för smeten att pysa lite. Ställ burken på ett varmt ställe i två dygn. Jag ställde min mot elementet, runt 24 grader varmt.
Efter två dygn ska smeten vara bubblig och ha jäst. Nu ska du hälla ur nästan allt. Spara ca 2 msk i burken och fyll på med 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten och låt det stå ett dygn till.
Efter ett dygn är det dags att upprepa proceduren och låta det stå ett dygn till på samma varma plats.
Efter totalt fyra dygn är surdegskulturen redo att användas.
Förvara den i kylskåpet och när det är dags att använda den så är det bara att ta den mängd som står i receptet, låt ca 2 msk vara kvar i burken, fyll på med 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten. Låt den stå framme i ca 12 timmar så att den växer och bubblar igen. Därefter kan den ställas in i kylskåpet. Glöm inte bort att en gång i veckan ta ut den, ta bort det mesta ur burken och fyll på med en del rågmjöl och en dl ljummet vatten, låt stå framme på en varm plats i 12 timmar för att sedan ställa in den ikylen igen.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0