Bananchokladpaj - paj med banan och choklad



Fick detta recept av en Annicka och klart att man provar det bästa av två världar. Choklad och banan. Nu pimpade jag receptet utan att ens ha provat originalreceptet. Mot alla pimpningsprinciper men varför inte våga leva lite farligt i min egen fantasivärld?
Jag använde en dl mindre socker i pajdegen och tillsatte kakao för att få en chokladbotten. I alla fall så blev den hur god som helst trots att jag använde för stor pajform vilket ledde till att bananerna inte riktigt räckte till. You live, you learn.

Choklad- och bananpaj

Ingredienser

3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 gram smör
1 ägg

3-4 bananer
200 gr marabou choklad, Schweizernöt

Tillagningsdirektiv

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker, bakpulver,kakao och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt tärnat smör och ett ägg och arbeta ihop till en deg. Kan med fördel göras i en matberedare.
Tryck ut degen i en pajform, skiva över bananen och strö hackad choklad över bananerna. Grädda i ugnen 35- 40 minuter. Servera med glass.


Läs även andra bloggares åsikter om Bananpaj, chokladbananpaj, pajer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0