Frittata


Frittata

Jag har en vän som är mästare på att göra frittatas. Jag vill också bli en mästare på det så igår jag gjorde mitt första försök att laga denna omelett-rätt. Det var inte allt för komplicerat att röra ihop ingredienserna och låta ugnen göra sitt, men inte blev det som min väns frittatas inte. Hans smälter i munnen medan min tumlar runt en stund innan den glider ner i matstrupen. Jag gissar att det handlar om att övning ger färdighet, ändra ugnstemperatur, gräddtid, blandning av ägg och mjölk med mera. Nåja, det är bara till att laga en ny och variera ingredienser och tillagningssätt. Det kommer att tillagas många frittatas i detta hus inom den närmaste tiden med andra ord. Frittata-oset kommer att sprida sig i skogen och över åkrarna som dimman på sensommarkvällarna och kanske locka till sig en och annan hungrig själ.

Ingredienser

6 ägg
3 dl mjölk
2 dl riven ost
salt & peppar
röd paprika
gul lök
färska champinjoner
haloumi

Tillagning

Sätt ugnen på 160 grader. Stek grönsakerna i lite olivolja i en stekpanna. Vispa ägg och mjölk, krydda. Lägg ner en stor klick smör i stekpannan och låt den smälta. Häll över äggblandningen och låt stekpannan stå på medelhög värme tills smeten börjar stelna. Lyft in stekpannan i ugnen grädda i ca 20 minuter tills frittatan stelnat och fått fin färg.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0