Het tomatsoppa



I mina försök att hitta nya marker för att göra något med mina tomater landade jag idag i tomatsoppans land. Det gick förvånansvärt snabbt att tillaga och möjligheterna med olika kryddor känns rätt obegränsade.
Som så ofta när jag får ett infall att göra något med de råvaror jag själv odlar så har det inte föregåtts av någon större undersökning eller inhandling av tillbehör. Så dagens soppa är gjord utifrån vad som fanns hemma.

Ingredienser

600 gr tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
6 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
2 tsk sambal oelek
1 msk oregano
salt och vitpeppar

Tillagning
Koka  upp vatten i en kastrull. Doppa tomaterna i det kokande vattnet, tag upp dem och dra av skalet. Skär tomaterna i klyftor. Hacka löken samt vitlöken och fräs det i olivoljan. Lägg i tomaterna och häll på vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och koka i ca 15 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar. Tag av kastrullen från plattan och mixa soppan slät. Om soppan blir för tjock är det bara att tillsätta mer vatten.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0