Digestivekex


Även utomjordingar kan få snilleblixtar. Jag fick en. Varför inte göra egna digestivekex? Genast började sökandet efter recept och jag hittade ett par stycken relativt snabbt.
Givetvis kan jag inte bara baka efter det ena receptet utan bytte ut lite ingredienser mellan de båda recepten för att i min totalt omedvetna hjärna tro att på så sätt få de godaste kexen. Hm, därom tvistar de lärde kan jag nog tillstå. Någonstans i den snustorra papperssmaken finns ett uns av digestivekaraktär.
Jag har alltså gjort alldeles egna digestivekex med hål i mitten. Avancerat vill jag lova.

Digestivekex


Ingredienser
4 dl havregryn
4 dl Kungsörnen Kärn vetemjöl med fullkorn
4 tsk strösocker
1 tsk bikarbonat
100 gr smör
2 msk olivolja
1 citron, saften av
3 msk mjölk
2 krm salt

Tillagningsdirektiv
Kör havregrynen i matberedaren tills de är krossade. Tillsätt allt torrt och pressa över citronen. Tillsätt smöret i klickar, kör tills det är smuligt. Häll ner mjölken (när maskinen är igång) och låt det bli en deg.
Kavla ut tunnt, ca 3 mm och ta ut runda kakor, nagga och grädda i 175 grader ca 15 min.

Om jag mot all förmodan på detta jordklot skulle göra dessa igen så skulle jag nog tillsätta någon matsked sirap för att få dem sötare. Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0